-A A A+

Aktualności z Zespołu Szkolno - Przedszkolnego ze Strzegomia

Noc bibliotek

W sobotę 4 czerwca w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Strzegomiu rozpoczęliśmy „Wędrówkę z książką”. Pierwszy przystanek na naszej drodze to remiza strażacka. Przy samochodzie strażackim uczestnicy wędrówki wysłuchali wierszy Danuty Wawiłow, które czytali strażacy. Następnie każdy przez chwilę mógł poczuć się strażakiem, mierząc mundur strażacki i gasząc nieistniejący pożar. Kolejnym miejscem czytania był kościół parafialny pw. Świętego Andrzeja Apostoła w Strzegomiu, w którym ksiądz Krzysztof Lechowicz czytał zabawne, ale jednocześnie pouczające opowiadania ks. Jana Twardowskiego. Mimo podniosłej atmosfery, jaką tworzy wnętrze tego kościółka, było wesoło.

W drodze do szkoły zatrzymaliśmy się u babci naszego kolegi, pani Danuty Pec. Tu czekała na nas niespodzianka. Babcia Krystiana przygotowała dla wszystkich smaczne rogaliki i upominki, które sama upiekła oraz chłodne napoje, tak orzeźwiające w ten upalny dzień. Następnie wysłuchaliśmy odczytanego przez panią Pec mitu „Tezeusz i Minotaur”. Później spacerkiem powędrowaliśmy na boisko szkolne. Tu uczestnicy wędrówki przelali na papier swoje myśli  z wysłuchanych fragmentów. Swoją obecnością zaszczycili nas Wójt Gminy Rytwiany Grzegorz Forkasiewicz i radny Strzegomka Pan Artur Dzieciuch. Podczas gdy rodzice piekli dla wszystkich kiełbaski, Pan Wójt przeczytał starszej grupie dzieci fragment książki „ Ronja, córka zbójnika”. Odbył się też konkurs na najciekawsze hasło zachęcające do przeczytania całej książki. Jurorami oczywiście byli p. G. Forkasiewicz i p. A. Dzieciuch, którzy wyłonili zwycięzcę. Został nim Radosław Oleksa, a jego hasło brzmiało: „ Czytaj książkę całą, nigdy w połowie, nawet Pan Wójt Ci to powie”. Radny A. Dzieciuch odczytał fragment książki „ Moje drzewko pomarańczowe”, a następnie sprawdził poziom zrozumienia wysłuchanego tekstu, zadając uczniom szczegółowe pytania. W tym samym czasie maluchom fragment książki „Drużyna pani Miłki” czytała p. Dorota Saramak. Dla tej grupy wiekowej odbył się konkurs plastyczny ph. „Rysujemy postaci z przeczytanych utworów”. Wyróżnieni zostali: Mikołaj Kosik, Filip Domoń, Bartosz Januszewski. Trochę zmęczeni odpoczęliśmy na świeżym powietrzu, posililiśmy się kiełbaskami, po czym udaliśmy się do jednej ze szkolnych sal, by obejrzeć  film edukacyjny dotyczący korzyści płynących z czytania oraz bajkę.
 W tym momencie przybyła p. dyrektor K. Krala z torbą wypełnioną słodyczami.
Kolejnym miejscem naszej wędrówki była biblioteka. Tu zaczęła się praca w grupach,
 z której każda układała piosenkę związaną tematycznie z wędrówką z czytaniem. Zwyciężyła grupa w składzie: Alicja Grudzień, Dominika Opala, Julia Skwarzec.

Oto tekst:
I. Dziś impreza rozśpiewana
cała szkoła rozczytana.
Wędrujemy z miejsca w miejsce,
poznajemy książek smak.
Dziś strażacy nam czytali
i się do nas uśmiechali.

Ref. To wspaniały dzień,
ale nie na co dzień.

II. Poczęstunek pyszny był
i mieliśmy więcej sił.
Dziś impreza jest wspaniała
i bawimy się do rana -
tu czytamy, tam śpiewamy
i dobre humory mamy.

W składzie jury oceniającego występ każdej grupy była p. dyrektor K. Krala i nauczycielka matematyki p. B. Rybus.

Kolejnym czytającym gościem był Przewodniczący  Rady Rodziców – p. Sz. Januszewski, który wcześniej czuwał nad tym, by kiełbaski były dobrze wypieczone. Przeczytał on fragment książki „Jutro pójdę w świat”. I znów wspaniała zabawa – konkurs „Bawimy się w teatr”. Uczniowie mieli wykazać się pomysłowością, inwencją twórczą i umiejętnością wczucia się w rolę. Dobrani w kilkuosobowe grupy odgrywali scenki dramatyczne do wysłuchanych utworów. Wygrała grupa aktorska w składzie: Patrycja Pszczoła, Oliwia Papka, Grzegorz Jur, Radosław Oleksa, Jakub Konat.

Atrakcji było wiele i uczestnicy nie nudzili się nawet przez chwilę. Pani dyrektor  odczytała fragment książki „Diossos”, po czym z biblioteki wszyscy przenieśli się do sali gimnastycznej. Ze względu na późną porę uczniowie położyli się na materacach, pod kocami, a p. Dorota Mnich czytała dowcipy dla dzieci. Było przy tym dużo śmiechu i zabawy. Na koniec wędrówki został rozegrany mecz w ringo. Tym sportowym akcentem zakończyliśmy uczestnictwo w ogólnopolskiej akcji „Noc bibliotek”.

Nad całością imprezy czuwała główna organizatorka – p. Barbara Dynak.

Wycieczka po ziemi radomskiej

W dniu 15 czerwca 2016 r. odbyła się wycieczka uczniów kl. III – VI oraz starszych po ziemi radomskiej (46 osób.). Plan zwiedzania był następujący: kościół i ruiny gotyckiego zamku w Iłży, Kościół w Skaryszewie, gdzie kiedyś działał klasztor Bożogrobców, oraz Muzeum Wsi Radomskiej z domami mieszkalnymi, dworkami, remizą i kościołem p.w.św. Doroty.

Następnie w Radomiu młodzież miała czas wolny na zakupy i zwiedzanie. W drodze powrotnej w Krynkach- poznano jedyną tego typu w Polsce, unikat w skali europejskiej XVIII wieczną drewnianą bramę wjazdową  do kościoła. Młodzieżą opiekowali się: p. dyrektor Kazimiera Krala, p. Jolanta Bąk, p. Dorota Mnich, p. Dorota Saramak, ks. Krzysztof Lechowicz

Bezpieczne wakacje

Informacja-Gmina-RytwianyW dniu 21.06.2016 r. gościliśmy w szkole policjanta z Komendy Powiatowej Policji w Staszowie, który z przedszkolakami i uczniami klas I - VI przeprowadził pogadankę na temat Bezpiecznych Wakacji. Uczniowie utrwalili zasady bezpiecznego poruszania się po ulicy i chodniku, znajomość  numerów alarmowych.

Policjant omówił sytuacje bezpieczne i niebezpieczne, w których mogą znaleźć się dzieci: spotkanie z nieznajomymi, propozycje od obcych, zagubienie, samotny pobyt w domu, zachowanie się  nad akwenami wodnymi. Policjant uświadomił młodym słuchaczom, jakie różne zagrożenia czyhają na nich podczas wakacji.

Poznajemy zakątki najbliższej okolicy

W dniu 21 czerwca 2016r. uczniowie klasy piątej wraz z wychowawczynią i panią od przyrody odbyli wycieczkę rowerową do majątku „Dzięki”, leżącego w miejscowości Wiązownica. Powitał nas ciepło i oprowadził po pałacyku obecny właściciel, baron Aleksander Pietrow, spadkobierca rodu, który w ostatnich latach odzyskał swoją własność i stara się przywrócić temu urokliwemu miejscu dawną świetność. Pan Pietrow przybliżył historię dziewiętnastowiecznego pałacu i ciekawostki z życia swoich przodków oraz ich dokonania. Uczniowie byli zauroczeni psami właściciela, które okazały się bardzo przyjazne.
Po zakończeniu zwiedzania zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie.

galeria fotografii artykułu  galeria fotografii artykuługaleria fotografii artykułu

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Wiązownicy Kolonii przy XVI – wiecznej latarni leśnej, unikatowym zabytku tej klasy. Latarnia ta znajdowała się na jednym z głównych niegdyś traktów i służyła kupcom, podróżnym, a przede wszystkim przemieszczającym się oddziałom żołnierzy. Po dotarciu do szkoły spędziliśmy czas przy wspólnym ognisku i pieczeniu kiełbasek. Wszystkim w tym dniu dopisywały humory, zwłaszcza że pogoda nie zrobiła psikusa, choć początkowo dzień zapowiadał się deszczowy.