Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
 
-A A A+

Wycieczka do Krakowa szlakiem nauki i techniki

10 czerwca 2014r. uczniowie klas IV, V i VI Zespołu Placówek Oświatowych – Publiczna Szkoła Podstawowa i Przedszkole im. Marii Firlejczyk w Sichowie Dużym wyruszyli pod opieką nauczycieli na wycieczkę do Krakowa. Tym razem jednak nie kroczyli szlakami historii i kultury, lecz powędrowali ścieżkami nauki i techniki.

W upalny poranek przemierzali trasę zwiedzania w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie: widzieli historyczne Jaki i Iskry, Messerschmitty, Junkersy oraz pierwszy polski samolot szkoleniowy. Zobaczyli, jak rozpoczynała się historia ludzkości na powietrznych szlakach. Ogromne zainteresowanie wzbudziła pierwsza maszyna latająca braci Wright, a także delikatne szybowce, korzystające z siły wiatru. Niezwykłą ciekawostką muzeum jest również helikopter papieski, którym podróżował w czasie swoich pielgrzymek do Polski papież Jan Paweł II. Odwiedziliśmy także salę edukacyjną, gdzie uczniowie próbowali samodzielnego pilotażu w symulatorze lotów, prób za sterami w kabinie samolotu, a także brali udział w doświadczeniach z siłą nośną powietrza.

Popołudnie uczniowie spędzili w Ogrodzie Doświadczeń im. Stanisława Lema w Krakowie. W Ogrodzie przygotowanych jest około 60 stanowisk eksperymentalnych, gdzie poprzez bezpośrednie doświadczenie poznaje się prawa przyrody, odczuwając je własnymi zmysłami. Ogród, to miejsce gdzie zabawa splata się z nauką, a fizyka przestaje być trudnym przedmiotem ze szkolnych podręczników. Okazało się, że zjawiska fizyczne i doświadczenia, które można przeprowadzić na świeżym powietrzu i w skali makro są bardzo interesujące. Optyka, akustyka, zasady dynamiki, okazały się wręcz fascynującymi zagadkami. Uczniowie zadawali dużo pytań instruktorom, mogli wykazać się wiedzą i praktycznym wykorzystaniem swoich umiejętności. Poznali budowę geologiczną ziemi, dotykając okazów charakterystycznych skał dla różnych regionów Polski – granitów, wapieni, piaskowców. Niektóre doświadczenia wykonywali z ogromnym zaangażowaniem – z poświęceniem szukali środka ciężkości na platformie, grali na nietypowych, instrumentach, przekazywali sekrety za pomocą anten, przekazywali energię na huśtawce.

Fizyka okazała się świetną zabawą. Trzy godziny wśród przyrządów fizycznych okazało się stanowczo za krótką chwilą.

Wczesnym wieczorem uczniowie zadowoleni i pełni nowych wrażeń wrócili do domów.

mgr Joanna Pietras

 

 

 

Więcej artykułów…