Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
 
-A A A+

Podsumowanie projektu unijnego „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych w Gminie Rytwiany” w roku szkolnym 2013/2014

To już koniec realizacji zajęć dodatkowych dla uczniów klas 1-3 w Publicznej Szkole Podstawowej im. Marii Firlejczyk w Sichowie Dużym, w ramach projektu „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych w Gminie Rytwiany”. Zgodnie z założeniami, uczestnikami projektu byli uczniowie i uczennice, u których zdiagnozowano indywidualne potrzeby i problemy, mogące stanowić istotną barierę w dalszym rozwoju oraz uzdolnieni uczniowie i uczennice potrzebujący indywidualnego podejścia. W ciągu roku szkolnego 2013/2014 zrealizowano pięć rodzajów zajęć, które miały na celu wyeliminowanie trudności w przyswajaniu umiejętności czytania i pisania, rozwijanie zdolności matematyczno-przyrodniczych, wsparcie i rozwój pasji uczniów uzdolnionych artystycznie oraz pomoc socjoterapeutyczną i indywidualne wspomaganie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji prowadzone były przez mgr Dorotę Słomkę. Odbywały się trzech grupach wiekowych. Na zajęciach realizowano program „Ortograffiti z Bratkiem” autorstwa Małgorzaty Rożyńskiej i Izabeli Mońkowskiej. Uczniowie wykonywali różnorodne ćwiczenia ortograficzne, interpunkcyjne, słownikowe i redakcyjne. Zajęcia urozmaicane były ciekawymi pomocami, grami edukacyjnymi i programami komputerowymi. Prace pisemne i powierzone zadania dostosowane były do możliwości dzieci oraz tempa ich pracy i uwzględniały indywidualizację nauczania. W miłej i przyjaznej atmosferze powtórzono zagadnienia, z którymi dziewczęta i chłopcy zaczęli radzić sobie lepiej niż do tej pory. Wnikliwa i bieżąca obserwacja wykazała, iż dzieci nabrały sprawności w wypowiadaniu się, czytaniu i w pisaniu. Dzieci mocno angażowały się w powierzane im zadania. Nabrały pewności i wiary we własne możliwości. Efekty pracy są zauważalne, jednak ważne jest, aby kontynuować podjęte zadania w dalszej edukacji dzieci.

Zajęcia dla dzieci szczególnie uzdolnionych artystycznie były prowadzone przez mgr Dorotę Słomkę. Zostały podzielane na dwa rodzaje zajęć: plastyczne i teatralne. Na spotkaniach realizowano program autorski, dostosowany do możliwości uczniów. Głównym jego celem było rozwijanie uzdolnień artystycznych uczniów klas 1-3. Stosowane metody polegały na przede wszystkim na twórczym działaniu. Tematyka zrealizowanych zajęć dotyczyła rozwijania zdolności plastycznych dzieci w oparciu o dostępne pomoce (malowanie, lepienie, prace przestrzenne, wydrapywanki, papieroplastyka). Uczestnicy poznawali nowe techniki, łączące wrażliwość plastyczną z pięknem otaczającego świata. Artyści wykonali wiele prac z zakresu rysunku, malarstwa, rzeźby, sztuki użytkowej, które zdobią korytarze szkolne oraz brały udział w konkursach plastycznych. Na zajęciach teatralnych uczestnicy projektu doskonalili techniki aktorskie. Podsumowaniem zajęć artystycznych było wystawienie sztuki teatralnej pt: „Królewna Śnieżka”, którą zaprezentowano z okazji Dnia Matki, zapraszając mamy i całą społeczność szkolną. W sali gimnastycznej, w bajkowej scenerii, młodzi aktorzy popisali się profesjonalną grą, postawą sceniczną i barwnymi strojami. Przestawienie zdobyło uznanie publiczności i duże brawa, szczególnie wśród przedszkolaków, którzy domagali się bisów. Tuż po przedstawieniu uczniowie planowali już następne przedsięwzięcie. Z pewnością świadczy to o wielkim zaangażowaniu dzieci i konieczności kontynuacji zajęć artystycznych w przyszłym roku szkolnym.

Dorota Słomka

 

Więcej artykułów…